Asiakashankinta graafiseen suunnitteluun
Ensimmäisenä kannattaa miettiä tiimin verkostoa, tunteeko joku jonkun kenelle voisi tehdä. Tiimissä pitää aina miettiä työnjako sekä päivän tavoite.
1. Asiakkaan hankinta
Kun on saatu asiakas, asiakkaan kanssa pitää jutella ja keskustella. Hänen toiveista ja tarpeista. Tässä kohtaa pitää sopia myös aikataulu.
2. Tiedonhankinta
tässä kohtaa pitää etsiä tietoa. Pitää miettiä myös kenelle ja millaista tehdään? Millainen on kohderyhmä? logo, slogan? Tietoa löydät esim. Instagram, Facebook, Pinterest sekä yrityksen sivut.
3. Johtopäätökset sekä valinnat
Pitää päättää esimerkiksi värimaailma, typografiat sekä linjaukset ja paljon muuta.
4. Luonnostelu
Luonnostellaan lyijykynällä luonnoksia. Luonnokset nopeita---> valitaan vaihtoehtoja jatkokehittelyyn.
Ja pitää myös olla perustelut miksi juuri ne.
5. Puhtaaksi piirtäminen
Luonnokset, jotka valittiin jatkoon piirretään puhtaaksi Illustratorilla eli koneella.
6. Esittely asiakkaalle
Kun esittelet työtä asiakkaalle, sinun pitää kirjata ylös palaute sekä muutostoiveet.
7. Työn valmiiksi saattaminen
--> VIIMEISTELY!
--> tiedostot oikeaan tarkoituksiin
--> painovalmistiedosto .pdf
--> julkaisuvalmis .jpg tai .png
* TARJOUS
8. Planssaus
planssi:
1. otsikko
2. lyhyt myyntipuhe
3. kaikki graafiset työt "oikeassa koossa"
4. värimääritykset
5. typografia määritykset.
Neuvottelut voidaan käydä puhelimitse tai paikan päällä |
Mitä jos pitäisi hankkia "tuntematon" asiakas?
1. Ensiksi kävisimme läpi vaihtoehtoja.
2. Kun löytyy, soitamme heille
3. Sovimme asioista, keskustelu, aikatauluista sopiminen, toiveet yms.
4. Työn suunnittelu & toteutus
5. Luonnostelu
6. Valinta
7. Asiakkaalle esittely
8. Viimeistely // muutosten tekeminen
9. Tarjouksen teko
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti