Markkinointi // visuaalinen myyntityö
3.11. kävimme kyseistä aihetta laajasti läpi. Päivä oli mielenkiintoinen.
Mitä markkinointi on ?
- myynnin edistämistä
- lisämyynnin tekoa
- hinnoittelua
- mielikuvan luomista
Markkinoinnissa tärkeät 4 p:tä
Millä keinoilla visualisti voi edistää myyntiä myymälässä ?
- panostamalla liikkeen ulkonäköön
- esillepanoihin
- yhdistelemällä tuotteita
- houkuttelevuuden teolla
- kohderyhmän mietinällä
markkinoissa luodaan pienempiä "ryhmiä"
Markkinointi on psykologiaa ja matematiikkaa
* Kyse on ihmisestä ja tunnepohjaisuudesta
< ei asiakkaista ja tämän järkiperäisestä toiminnasta
< markkinointi on tietoista vaikuttamista yksilöön.
toisaalta on keskeistä ymmärtää ihmisen toiminta toisten ihmisten joukossa.
* ihminen on laumasielu
< toiset ihmiset vaikuttavat yksilön ostohaluun.
! "pussinperä"
= ihminen ajautuu nurkkaan, mistä pääsee vain omia jälkiä pitkin pois.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kysyntä --- Tarjonta
* Markkinoinnin tuloksellisuus riippuu kyvystä
vaikuttaa kohderyhmän yksilöihin saaden nämä
toimimaan halutulla tavalla.
> millainen ihminen?
Pari esimerkkiä kysynnästä ja tarjonnasta:
esim 1.
Kun kauppoihin on tullut joulujuttuja niin tajuat nopeasti, että
tarvitset jotain uutta.
esim. 2
Kahvilat, huumaavat tuoksut leijuvat ympäriinsä ja
asiakkaat menevät ostamaan.
esim. 3
Ikeassa lampaantaljat, kun niitä on ovelta kassoille pitkin reittiä,
ja kassalla tajuat tarvitsevansa sen.
Markkinoija pystyy vaikuttamaan asiakkaan kysyntään.
(somessa, lehdissä sekä myymälässä yms.)
Ostopäätös pohjautuu tunteeseen, markkinoija tekee tunteen.
Ihmisen ostopäätösmekanismi on tunnepohjaista.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kohderyhmä //
ja kuinka ymmärtää kohderyhmää?
- jonkin yhteisen tekijän yhdistämä ryhmä, jolle tuotetta tai palvelua pyritään myymään tai markkinoimaan (wikipedia)
- ihmisen yhteisten psykologisten toimintamallien rinnalle on otettava yksilön erilaisuuden ymmärtäminen
- > markkinoija, päästä itsestäs irti! Markkinoijan suurimpia virheitä on lähteä suunnittelemaan markkointitoimia ja niiden sisältöjä omien arvomaailmojen kautta.
- rationaalisuusharha (olen järkevin- ajatus)
--> "minä olen järkevin ja rationaalinen, sinä et ole, koska minä olen!"
- markkinoijan kompastuskivi
- "ei ole olemassa vain yhtä oikeaa vastausta!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Elämäntyyliin eläytyminen
> eläydy koderyhmään, ostajan maailmaan.
> mitä he ostavat, missä tilanteissa, mitä tekee, mitä käyttävät, mitä he arvostavat yms.
> muista irtautua omista mieltymyksistä
> voit aloittaa esim. kohderyhmälle tarkoitetuista lehdistä
> ruoka, harrastus, ajoneuvo, matkustus, kodinkone, kalusteet, korut, lemmikit yms.
Saimme tehtäväksi eläytyä ainakin yhden ostajan maailmaan:
yksinasuva 60v mamma, jolla on pieni koira.
Hän käy koiran kanssa lenkeillä, hän ostaa koiran ruokaa, koiralle herkkuja,
itselleen ruokaa ja maitoa. Hän tykkää lomailla Kyproksella, hän pitää myös
ulkomaalaisista ruoka-aineista. Hän arvostaa tasa-arvoa ja hänelle on tärkeää
eläinten oikeudet ja että ihmisillä on hyvä olla. Harrastuksiin kuuluu uiminen ja
kävelyillä käynti.
Ihmisten ostotoimintaan vaikuttavat tekijät:
- laumasieluisuus -> missä ja kenen kanssa liikut vaikuttaa
- ihmisen psykosysteemi
- henkilökohtaiset persoonapiirteet
- perhetausta
- kulttuuritausta
- yleiset markkinaperusteet
- elinvaihe
- sosioekonominen tilanne
- yhteiskunta taloudellinen ja arvoperusteinen tilanne (esim. -rasismi, tasa-arvo)
- markkinaärsykkeet (tuotteiden nostaminen silmille, keinoilla millä hyvänsä)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Markkinointiin vaikuttavat ihmisen perusominaisuudet
- laiskuus - paketointi
- ahneus -- kylkijäiset
- mukavuudenhalu - hemmottelu
- itsekkyys - minä + sinä
- kateus - jos naapurilla on, niin minäkin ostan
- pätemisenhakuisuus - arvostus
- yhteenkuuluvuuden tarve - olet osa joukkoa
- uteliaisuus -
- turvallisuushakuisuus - fyysinen turvallisuus - taloudellinen turvallisuus - toiminnallinen turvallisuus, sairaanhoito - vakuutukset- hälyttimet
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Markkinoinnin perussääntö
"Kaikki myydään tunteella.
Ostajan vain tulee pystyä perustelemaan
päätöksensä itselleen ja muille järjellä"
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Näkökulmia elämykselliseen myymälään
myymäläympäristön elämyksellisyys
* kuluttajalla hedonistinen, mielihyvään liittyvä syy
(hedonismi = mielihyvä ja nautinto keskeisiä tavoiteltavia
asioita, ensisijaisia.)
> jos tuotteet samankaltaisia, kuluttaja kiinnittää
enemmän huomiota ostopaikan valintaan.
*elämysshoppailu
>liikettä tilassa, jossa mahdollisuus ostaa ja osallistua johonki hauskaan.
* elämysshoppailija pyrkii hedonistiseen shoppailuun
* B.Schmitt 1999
Elämys koostuu viidestä eri ulottuvuudesta
> aistit, tunteet, ajatukset, toiminta ja tunne
Elämysshoppailija
- kuluttajaryhmä, joka pyrkii hedonistiseen shoppailuun
- shoppailusta syntyy mielihyvää
- kokemuksia eri aisteille
- hauskanpito
- päämäärää ei ole tuotteiden ostaminen vaan kaupassa kiertely, nauttiminen ja uusien ideoiden kerääminen
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
myymäläsä käytetyn ajan suhde kuluttjan rationaalisuuteen ja emotionaalisuuteen |
Mitä visuaalinen markkinointi on?
- perustuu yrityksen liikeideaan, markkinointisuunnitelmaan sekä tavoiteltuun mielikuvaan
- on kaupallistamista ja elämyksellistämistä
- on kokonaisvaltaista elämysten ja luotavan mielikuvan hallintaa. Sen tarkoitus on sitoa kokonaisuus yhteen.
Visuaalinen markkinointi verkossa ja kivijalassa:
- asiakkaiden sitoutumista tuotteeseen
- tuotteeseen liittyvän tiedon lisäämistä
- ostamisen esteiden eliminointia
- elämyksien luomista
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
- näyteikkunasta
- sisäänkäynnistä
- tila- ja kalusteratkasuista
- asiakaskierrosta
- esillepanoista
- hinta viestinnästä
- valaistuksesta
- elämyksestä
- myymälän lämpötilasta
- sovistuksesta
- värimaailmasta
- opasteista
- musiikista
- henkilökunnasta
- nettisivuista
- somesta
Visuaalisen markkinoinnin tehtävät
- yrityksen ja sen tuotteiden esille asettaminen visuaalisesti näyttävästi
- yrityksen arvojen visualisointi
- yrityksen identiteetin visualisointi
- yrityksen ja sen tuotteiden tunnetuksi tekeminen
- tuotekuvan vahvistaminen
- yritysmielikuvan rakentaminen
- asikkaan ostohalun vahvistaminen visuaalisin keinoin
- myynnin volyymin vahvistaminen yrityskuvan ja tunnettavuuden avulla
- kannattavuuden lisääminen myynnin avulla
käyttökohteet
- tuotteiden esillepano
- näyteikkunamainonta
- myymälämainonta
- promotiot
- tapahtumamarkkinointi
- messut
- näyttelyt sekä niiden mainonta
- tuotekatalogien yms. kuvausjärjestelyt
somessa, myymälässä, kaikkialle sama ilme!
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kokonaisvaltainen markkinointiviestiketju
- total communication
- ilmoittelu > näyteikkuna > tuotteet myymälässä > myymälämainonta > asiakaspalvelu
- noudattaa samaa koordinoitua tuotteiden esillepanon ja visuaalisen viestinnän linjaa
- eri viestinnän keinoja käytetään kokonaisvaltaisesti, yhdessä toisiaan täydentäen
- > sama perussanoma eri kohderyhmille parhaiten sopivalla tavallla
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti