perjantai 8. tammikuuta 2021

Oma käyntikortti

 Oma käyntikortti


Johtopäätökset

  • Letterpress - kohopaino = kohopainotekniikassa väriä luovuttava pinta on muita osia korkeammalla. 

esimerkkikuva pinterestistä




  • Foliopaino - Foliointi on painotekniikka, jossa metallinhohtoista tai muun väristä pintaa siirretään papreri- tai kartonkipinnan päälle. Yleisesti sillä tarkoitetaan kullan- tai hopeanväristä painatusta esim. foliuidulle tai muille painotuotteilla. Saadaan aikaan kiiltäviä yksitysikohtia.

esimerkkikuva foliopainosta



  • Päätteellinen fonti - fontissa on pääte. Päätteellistä fonttia käytetään yleensä sanomalehdissä ja painetussa tekstissä. Pääteviiva




  • Päätteetön fontti - netissä




  • Kalligrafinen fontti
- käsialaa jäjittelevä, kauno

esimerkkikuva pinterestistä


  • Kontrastisuus
Voi tarkoittaa vastakohtaa, jyrkää erilaisuutta,  sävykkyyttä
kokokontrasti, muotokontrasti sekä vahvuuskotrasti ovat typografian kontrasteja.
Kontrastia miettiessä, katso, mitkä värit, fontit esimerkiksi sopivat yhteen. 




Paperilaadut

Paperilaatuja on monia ja tutkiskelun jälkeen sain selville, että mitä pienempi x g/ m2, niin sitä ohuempi on paperi. Esim. 340 g/ m2 on kesävämpi kuin 70 g / m2.



Johtopäätökset pinterest- tauluista

1. Vaaka / pysty- asettelu
Milloin käytän vaaka-asettelua? Milloin vaaka- asettelu on toimiva?

Vaaka-asettelu on mielestäni toimiva, jos on paljon kirjoitettavaa tekstiä. Vaaka-asettelusta on etua, kun haluat kertoa paljon tietoa.

Milloin käytän pysty-asettelua? Milloin pysty-asettelu on toimiva?

Laittaisin pysty-asettelun, kun käytän valokuvia tai jotain kuvaa käyntikortissa. Silloin saan paremmin kuvan/kuvat sekä tekstin korttiin. 


2. Mittasuhteet

Mittasuhteita on monia, mutta yleisin mitta käyntikortille on 90 mm x 50 mm Suomessa, mutta nykyään on siirrytty "luottokortti" kokoon 86 mm x 54 mm kortteihin.

esimerkkikuva kortin koosta


3. Marginaalit

Marginaalit eli miten sijoittelen reunoille, alas, ylös.  Miten sijoitan asiat korttiin. Onko asiat tasaisesti vai ei. Jätetäänkö reunoille kuinka paljon tilaa.

4. Tyhjän tilan käyttö / Onko tyhjää tilaa paljon / vähän?

--> mihin tämä vaikuttaa?

Minä itse pidän tyhjästä tilasta, mutta jos sitä on niin sitä on reunoilla. Asia etupuolella keskelle ja kääntöpuolella sijoitan tyhjän tilan eri tavalla.
Tyhjä tila tuo luettavuutta sekä näkyvyyttä tekstille tai kuvalla.
Yleensä käyntikortti on sen verran pieni, ettei siinä ole paljoa tilaa "ylimääräiselle", joten tyhjää tila on hyvä jättää, että luettavuus säilyy. 


5. Tekstin linjaus ja asettelu -- tasaus vasempaan, oikeaan, keskitetty vai jotain muuta?

Käyntikorteissa yleensä logo / yrityksen nimi asetetaan keskelle ja yhteystiedot sivulle tai alas.
Jos käyntikortissa on kuva, se sijoitetaan joko keskelle tai jopa pohjaan.

6. Fonttien valinnat -- montako erilaista fonttia? päätteellinen/päätteetön/kalligrafinen/fantasia -- millaiset fonttiyhdistelmät?

Käyntikorttiin max 2 eri fonttia, jotka sopivat yhteen. Päätteellisen ja päätteettömän fontin valinta riippuu yrityksestä. Esimerkiksi kauneudenalan yritykset käyttävät enemmän kaunoa eli kalligraafista typografiaa ja himmeitä/haaleita/pastillin sävyjä. 

7. Fonttien korostukset --- kokoerot -- boldaus/lihavointi -- kursivointi yms -- värit

Fonttien korostus on tärkeää esim. jos kortissa on erilaisia värejä tai ne ovat kirkkaita. Boldaus, kursivointi ovat tehokkaita keinoja. Mutta niitä ei saa käyttää liikaa., sillä siitä voi tulla epäselvä. Korostuksilla saat "vangittua" katsojan. Fonttien väreillä saat muutettua sanomaa.

8. kaksipuoleisuus - mitä asioita/tietoa toiselle puolelle entä mitä toiselle?

Etupuolelle laittaisin yrityksen logon, nimen ja ,jos jokin kuva kuvaa yritystä niin senkin voisi siihen laittaa. Kääntöpuolelle laittaisin yhteystiedot. 

9. Värivalinnat -- millaiset väriyhdistelmä: tumma/vaalea/värikäs/monivärinen/murrettu/puhdas/kylmä/lämmin jne.

Kun valitaan värejä, kannattaa lähteä miettimään asiakasta ja millainen hänen värimaailmansa on. Jokaisella alalla on erilaisia väritottumuksia, jotka kannattaa ottaa huomioon. Väriä käytetään paljon esim. urheilukauppojen / urheiluun liittyvissä korteissa. Murrettuja näkyy kauneudenhoitoaloilla, kuten myös lämpimien sekä monivärisiä kortteja. Tummia on semmoisissa yksittäisissä, joiden "imago" perustuu siihen. 

10. Värien pinta-alasuhteet - pääväri, tehostevärit

Korttiin kannattaa valita pääväri sekä tehosteväri ja koitella niitä ja niiden yhdsitelmiä, että ne varmasti toimivat yhdessä. Kortit voivat olla myös yksivärisiä, jos halutaan hillitty kortti. Erottuvassa kortissa voidaan käyttää monia värejä ja niiden yhdistelmiä.

11. Värien kontrastisuus -- erottuuko teksti?

Eli värien saavutettavuus, erottuuko teksti pohjasta? Se on tärkeä selvittää ennen painoa. Vaaleaan pohjaan ei esimerkiksi kannata valita haalean väristä tai beigeä tekstinväriä. Taas värikkäässä pohjassa kannattaa varmistaa, että värit erottuvat pohjasta. On tärkeää valita värit, jotka sopivat yhteen ja erottuvat toisistaan. 


12. Elementit ja niiden muotokieli / väripinnoissa

- kaareva, diagonaalinen nouseva/ laskeva, palkki, vapaamuotoinen

Elementit tuovat korttiin ilmettä ja liikettä. Elementeillä saat vietyä tilaa kortista ja saat jaettua korttia.
Jos itse laitan korttiin elementtejä niin haluaisin niiden olevan molemmin puolin. Kaikkiin aloihin ei sovi elementit ja toisiin ne sopivat todella hyvin.

13. Elementit ja kuviot / koristeina /detaljcina

Koristeina käyntikorteissa käytetään viivoja, kukkia, palloja, raitoja yms. Kannattaa miettiä, että mikä siihen käy.

14. Elementit / kuviot -- tekniikka

- akvarelli, viivapiirros, repimen, valokuva, leimasin, 

Miten teet kuviot siihen korttiin? Tässä kohtaa pitää miettiä mitä haluat sanoa tai tuoda esille kuvioiden kautta. Valokuva voi olla esimerkiksi kuva palvelusta, tuotteesta tai yrittäjästä.

valokuvallinen 





akvarelli - esimerkkikuva








15. Symbolit ja ikonit

Kirjoitatko kaiken, vai käytätkö ikoneja tai symboleja? Symbolit ja ikonit korvaavat tekstiä ja on hyvä keino säilyttää ja välttää kirjoittamista. Esim. somet voivat ilmaista ikoneilla, kuten puhelin numerot yms. 

16. Erikoismenetelmät

- foliopainatus
- muotoon leikkaaminen
- letterpress

Foliopainatuksessa saadaan tehtyä hienoja yksityiskohtia ja saadaan sitä omaa näköä.  Monet yritykset ja toimijat käyttävät foliopainatusta.

Muotoon leikkaaminen toimii, joissan yrityksissä. Se ei sopisi kaikkiin aloihin. Tosin, minä ajattelen, että yksityisille henkilöille se sopii ennemmin. Käyntikortista voi tehdä ympyrän, sydämmen, kolmion, neliön tai minkä vain keksit. Muoto viestii sinusta. Se saa olla omaperäinen ja juuri sinun näköisesi.

Letterpress eli kohopainatus. Saa aikaan näkyvän efektin. Näyttää silti, että teksti olisi eri ulottuvuudella. Ja sitä käytetään nykyään paljon.

17. Materiaali - matta/ kiiltävä / rösöpintainen /läpinäkyvä / paperi / puu /tekstiili / muovi / metalli

Materiaaleja on monia ja ne riippuvat painotalosta, kaikissa paiotaloissa ei ole samoja materiaaleja tarjolla. Materiaalin pitää sopia yhteen yrityksesi kanssa. Esim. jos sinulla on ekologinen yritys niin ei kannata käyttää muovisia käyntikortteja ja uusiokäytettävää materiaalia tai biohajoavaa, sillä se vaikuttaa asiakkaisiin. Jos haluaa erottua kilpailijoista niin älä valitse samanlaista tai samantapaista kuin muut. Voit myös hyödyntää esim. "seinämateriaalia" tai "lattiamateriaalia" jos myymälässäsi/tilassasi on jotain tiettyä materiaalia voit käyttää samantapaista myös käyntikortissa. 

tässä on kiiltävää materiaalia. Pinterest




matta korttipohja, pinterest 






tekstiili pohjana, pinterest



läpinäkyvä pohja



puupohja, pinterest



metalli pohjana, pinterest


Pinterest taulu, josta kuvat ovat:


18. Tunnelma / fiilis / vaikutelma

Fiiliksenja tunnelman pitää välittyä kortista asiakkaalle. Tässä muutamia esimerkkejä minun mielipiteistäni.


Mielestäni rohkea käyntikortti



kuva pinterestistä

Rohkean tästä tekee minusta kuviointi, että on uskallettu käyttää tälläistä kuviota ja materiaalia. Tämä on mielestäni hieno ja elegantti. Tämä on pelkistetty ja asiallinen sekä omaperäinen.


Mielestäni hienostunut käyntikortti

kuva pinterestistä

Tämä on todella hienostunut minun omaan mieleen. On käytetty vain muutamaan väriä sekä fonttia. Kortti on selkeä ja hieno. 

Mielestäni romanttinen / tyttömäinen käyntikortti

kuva pinterstistä

Tästä kortin tulee mieleen romanttinen sekä tyttömäisyys. Voisin hyvin kuvitella antavani tälläisen kortin lahjaksi jollekin. Romanttiset värit ja fontti. 

Mielestäni rento käyntikortti

kuva pinterestistä 

Tästä kortista saa rennon vaikutelman, melkein kaikista joissa on aiheena jooga tai jokin muu rauhallista liikuntaa/ palvelua tarjoavalla. Värit ovat rennot sekä fontit.


19. 

Kun olen nyt ottanut selvää erilaisista käyntikorteista niin olen saanut paljon inspiraatiota omaani.
Haluan omaan käyntikorttiini persoonallisuuteni näkyviin ja fontiksi kaunoa. Haluan hyödyntään kuvia tai ikoneja. Halua, että se on minimalistinen ja värikäs. 








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

elämä valmistumisen jälkeen // mitä nyt? //

 Mitä nyt valmistumisen jälkeen? Valmistuin visualistiksi Salon seudun Ammattiopistolta 31.1.2023 Valmistumisen jälkeen jatkoin työnhakua ak...