Valokuvausopinnot alkaa!
10.1.2022
On kaksi eri polkua käydä valokuvaus Koulupolku ja Yrittäjäpolku.
Käyn itse koulupolkua eli meidän pitää tiiminä hankkia 4-5 asiakasta ja
Kuudes asiakas on näyttöasiakas. Meillä on 8 teoriapäivää.
Palvelun suunnittelu ja toteuttaminen 15osp.
Suunnitella
- kohderyhmän määrittely sekä ymmärrys
- ideointi ja luonnostelu
- jäsentely
- kuvasuunnitelma
- innovatiivinen ja laadukas kuvakokonaisuus
Toteuttaa
- kameratekniikan hallinta
- prosessin aikataulutus
- houkuttelevat ja myyvät kuvat
- kuvien viimeistely
- kuvankäsittely ja optimointi
- kustannusarvio
- tuntikirjanpito
Vuorovaikutus
- asiakashankinta
- neuvottelu asiakkaan kanssa
- palautteen vastaanottaminen
- yhteistyön tekeminen eri toimijoiden kanssa
Kuvausjärjestelyn kulku
Asiakas ja kohderyhmä
- asiakashankinta
- toimeksiannosta sopiminen
- kohderyhmään tutustuminen ja sen yksityiskohtainen määrittely - moodboard
Kuvasuunnitelma
- prosessin vaiheistaminen ja aikataulutus
- tiedonhankinta ideoinnin tueksi - pinterest
- ideointi, luonnostelu
- kuvauslokaation suunnittelu
- rekvisiitat, mallit jne
Esivalmistelut / kuvaaminen
- kuvauslokaation maalaus, tapetointi, siivous ja järjestely
- kamera ja tekniikka
- jalusta / valaistus
- kuvien tarkistelu
- uudelleen kuvaaminen
Kuvankäsittely / optimointi
- kuvien valitseminen
- kuvan käsittely
- kuvien optimointi julkaisualustalle sopivaksi
- kuvien tallennus sekä arkistointi
"Kuvauksiin ostetaan kalkkimaalia sillä se ei kiillä"
ideointiin vaikuttavat seikat
- asiakkaan toimiala
- kohdeyleisö -- elämäntyyliin eläytyminen
- tavoiteltava tyyli (romanttinen, minimalistinen, runsas, sporttinen..)
- kuvan käyttötarkoitus
- mikä on kuvan tarkoitus -- ohjeistus, inspiraatio, tuotteen myynti jne
- kuvan julkaisualusta
- kuvan elinkaari
Näissä kannattaa hyödyntää googlea, pinterestiä sekä ajatuskarttaa
Kannattaa myös miettiä toimialaa, että mikä olisi ominaispiireitä, värejä yms
Pitää myös muistaa, ettei hae itsestäänselvyyksiä kuviin, ole luova ja keskustele.
Erilaisia käyttötarkoituksia kuville:
Lehtimainokset, digimainokset, esitteet, julisteet, taide, somekuvat, inspiraationlähde, opetusmateriaalit.
Erilaisia julkaisualustoja:
Somet, kuvahaku, mainokset, blogi, mainostaulut, julkisivut, pakkaukset yms
Kuvan julkaisualusta
- julkaisualusta vaikuttaa merkittävästi kuvan suunnitteluun ja sommitteluun
- mittasuhteet
- googleta ennen kuvaussuunnitelman tekoa julkaisuympäristön mittasuhteet 1:1,4:5,4:8jne
- montako sekuntia kuluttaja näkee kuvan julkaisualustalla? tekeekö kuva vaikutuksen 1sekunnin aikana?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti