tiistai 11. tammikuuta 2022

Valokuvaus alkaa!

 Valokuvausopinnot alkaa!

10.1.2022 

On kaksi eri polkua käydä valokuvaus Koulupolku ja Yrittäjäpolku.
Käyn itse koulupolkua eli meidän pitää tiiminä hankkia 4-5 asiakasta ja
Kuudes asiakas on näyttöasiakas. Meillä on 8 teoriapäivää.


Palvelun suunnittelu ja toteuttaminen 15osp.

Suunnitella
  • kohderyhmän määrittely sekä ymmärrys
  • ideointi ja luonnostelu
  • jäsentely
  • kuvasuunnitelma
  • innovatiivinen ja laadukas kuvakokonaisuus

Toteuttaa
  • kameratekniikan hallinta
  • prosessin aikataulutus
  • houkuttelevat ja myyvät kuvat
  • kuvien viimeistely
  • kuvankäsittely ja optimointi
  • kustannusarvio
  • tuntikirjanpito

Vuorovaikutus 
  • asiakashankinta
  • neuvottelu asiakkaan kanssa 
  • palautteen vastaanottaminen 
  • yhteistyön tekeminen eri toimijoiden kanssa

Kuvausjärjestelyn kulku

Asiakas ja kohderyhmä
  • asiakashankinta
  • toimeksiannosta sopiminen
  • kohderyhmään tutustuminen ja sen yksityiskohtainen määrittely - moodboard
Kuvasuunnitelma

  • prosessin vaiheistaminen ja aikataulutus 
  • tiedonhankinta ideoinnin tueksi - pinterest
  • ideointi, luonnostelu
  • kuvauslokaation suunnittelu
  • rekvisiitat, mallit jne
Esivalmistelut / kuvaaminen
  • kuvauslokaation maalaus, tapetointi, siivous ja järjestely
  • kamera ja tekniikka
  • jalusta / valaistus
  • kuvien tarkistelu
  • uudelleen kuvaaminen
Kuvankäsittely / optimointi
  • kuvien valitseminen
  • kuvan käsittely
  • kuvien optimointi julkaisualustalle sopivaksi
  • kuvien tallennus sekä arkistointi
"Kuvauksiin ostetaan kalkkimaalia sillä se ei kiillä"

ideointiin vaikuttavat seikat

  • asiakkaan toimiala
  • kohdeyleisö -- elämäntyyliin eläytyminen
  • tavoiteltava tyyli (romanttinen, minimalistinen, runsas, sporttinen..)
  • kuvan käyttötarkoitus
  • mikä on kuvan tarkoitus -- ohjeistus, inspiraatio, tuotteen myynti jne
  • kuvan julkaisualusta
  • kuvan elinkaari
Näissä kannattaa hyödyntää googlea, pinterestiä sekä ajatuskarttaa
Kannattaa myös miettiä toimialaa, että mikä olisi ominaispiireitä, värejä yms

Pitää myös muistaa, ettei hae itsestäänselvyyksiä kuviin, ole luova ja keskustele.

Erilaisia käyttötarkoituksia kuville:

Lehtimainokset, digimainokset, esitteet, julisteet, taide, somekuvat, inspiraationlähde, opetusmateriaalit.

Erilaisia julkaisualustoja:

Somet, kuvahaku, mainokset, blogi, mainostaulut, julkisivut, pakkaukset yms

Kuvan julkaisualusta

  • julkaisualusta vaikuttaa merkittävästi kuvan suunnitteluun ja sommitteluun
  • mittasuhteet
  • googleta ennen kuvaussuunnitelman tekoa julkaisuympäristön mittasuhteet 1:1,4:5,4:8jne
  • montako sekuntia kuluttaja näkee kuvan julkaisualustalla? tekeekö kuva vaikutuksen 1sekunnin aikana?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

kaikki ei mennytkään niikuin piti // elämä uusiksi

 Elämä, elämä uusiksi? Viime postauksessa kerroin, mitä tekisin valmistumisen jälkeen. Aloitin työt maaliskuussa 2023 Normalilla Forssan myy...