Graafisen suunnittelun perusteet
Tänään 11.8.2020 meillä oli teoriapäivä. Kävimme läpi graafisen suunnittelun peruskäsitteitä.
Meillä oli aiheina mm. adobe, painovalmistiedosto, julkaisuvalmistiedosto, tallennusmuodoista, tiedostojen nimeämisestä sekä tiedoston koosta.
Tuli paljon uusia asioita, mutta monet oli osittain tuttuja.
Käytämme pääsääntöisesti Adobe illustratoria ja light room classicia.
Mutta Raster vs. Vector? Mitä ne sitten on:
Rasteri koostuu monista pienistä pikseleistä ja sitä ei voi suurentaa loputtomiin eikä pienentää toisin ,kuin vektoria voi laajemmin.
Vektori on myös selvempää kuin rasteri. Vektorilla tehtyä voi suurennella sekä pienellä miltein loputtomiin. Vektori koostuu pisteistä, viivoista sekä käyristä.
vektori vs rasteri |
Itse ymmärsin siis: käytä ennemmin vektoria, jos pitää suurennella/pienenellä.
Resoluutio= Pixel/inch. Kertoo siis pixelien tiheyden. Sitä parempi laatuisempi mitä enemmän pixeleitä.
Inch=tuuma
Tämä voi ilmestyä myös nimellä dpi. Sitten pari pixel/inch juttua:
72 pixel/ inch: on epätarkka kuva, mikä soveltuu internet käyttöön, vaikkapa nettisivuille.
300 pixel/inch: on taas tarkka kuva, mikä soveltuu käytettäksi painotuotteissa.
Sitten olisi vuorossa ns väriavaruus, joka oli mulle ainakin uutta. Ensimmäisenä voisin mainita RGB.
RGB-väri on tila, jossa värejä muodostuu sekoittamalla punaisen, vihreän sekä sinisen väristä valoa.
Nimi tulee englanninsanoista red, green sekä blue.
RGB vs CMYK |
CMYK tulee myös englanninkielisistä sanoista cyan, magenta, yellow ja key. Ja key on avainväri eli musta.
Sitten kävimme myös hex-värit läpi.
Painovalmistiedosto
Eli sellainen asia, esine, minkä voit ottaa käteesi. Painovalmistiedosto tehdään painotalossa. Muun muassa pakkaukset, teippaukset, esitteet, käyntikortit sekä julisteet.
Kun tehdään tälläistä työtä niin käytetään mittayksikkönä millimetriä. Muistiin laitoin, että 10cm on 100mm.
Väriavaruutena on CMYK.
Bleed=ylivuoto, tämän takia pitää muistaa leikata 3mm yli arvioidun kohdan.
Tallennusmuodot:
- AI työstö/työversio
- voi tehdä loputtomiin muutoksia
Resoluutio: 300 pixel/inch
Julkaisuvalmistiedosto
On sellaista mitä voit julkaista esim. instagramissa. Näissä on yleensä väriavaruutena RGB.
Ja mittayksikkönä on pikselit. Näitä on sähköisessä ympäristössä.
Resoluutiona käytetään 72 pixel/inch (latautuu nopeasti)
Tämän tallennusmuodot:
- AI työstö/työversio
- Jpg, Png
julkaisuvalmiit |
Tiedostokoko
Tiedostojen kokoja on Megat (M) ja Kilot (K). Megat ovat todella suuria tiedostoja, mutta taas Kilot ovat pienempiä. Painovalmiissa tiedostossa on megoina ja niille tiedostoissa käytetään We Transfer-ohjelmaa, kun ne lähetään eteenpäin.
Julkaisuvalmeissa tiedostoissa on kiloina ja niissä käytetään Tiny png-ohjelmaa.
Tiedoston nimeäminen
Ensiksi, nimessä ei voi käyttää:
- ä, ö, å
- erikoismerkkejä
- eikä välilyöntiä
Nimen muotona kannattaa käyttää tälläistä:
kivijalka_oy_kayntikortti_w90mm_h50mm.ai
Eli lyhyesti:
asiakas_tuote_w_h_tiedostomuoto
Tiedoston tallentaminen
Kansiorakenne
Oppisin, että on monia kansioita. Kansion sisällä on vielä lisää kansioita.
yritys--materiaalit-->yritysilme--> logot--> käyntikortit-->mainokset-->sosiaaliset mediat
Arkkikoot ja laadut
Paperin laatuun vaikuttaa paperin paksuus g/m´2
Tässä on kuva A- sarjasta
A-sarja |
Graafinen suunnittelu
1. mieti, onko painovalmis- vai julkaisuvalmis?
2. mittayksiköt 1cm on 100mm
3. väriavaruus
Työvaiheita on seuraavasti:
1. Asiakkaan hankinta
- neuvottelu
- keskustelu
- asiakkaan tarpeet
- aikatauluista sopiminen
2. Tiedonhankinta
- "Genre"
- värit
- typografit
3. Johtopäätökset ja valinnat
4. Luonnostelu -- lyijykynällä tehdään (10sek.)
Vaihtoehdot <-- useita, sekä perustelut miksi? <-- näistä valitaan parhaat jatkokehittelyyn (3-5kpl)
5. Puhtaaksi piirtäminen --- Illustrator
6. Esittely asiakkaalle
- Kirjaa ylös palaute // muutostoiveet
7. Työn valmiiksi saattaminen --- viimeistely
---> tiedostot eri tarkoituksiin
* TARJOUS
8. Planssaus + itsearviointi
Planssi koostuu seuraavalla tavalla:
1. otsikko
2. lyhyt myyntipuhe/kuvaus ideasta
3. kaikki graafiset työt oikeassa koossa'
4. värimääritykset
5. typografia märäykset
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti