lauantai 5. joulukuuta 2020

Google Garage - Esittele ideoitasi tarinankerronnan ja graafisen suunnittelun keinoin.

 Google Garage - Esittele ideoitasi tarinankerronnan ja graafisen suunnittelun keinoin.


Ideoista tulee tehokkaampia kuin jaat ne muiden kanssa,


Ideointi ajatuskartalla

  • Ajatuskartta on kätevä työnkalu ideointiin ja yhteyksien havainnollistamiseen.
  • Ajatuskartan avulla voit pohtia ennestään tuttuja asioita sekä täysin uusia asioita.
  • Prosessi ei ole monimutkainen, mutta se voi antaa uusia näkökulmia.
  • Ensin ota esille kynä ja paperi. 
  • Aloita aiheesta, jonka tunnet hyvin. Aloita itsestäsi. Kirjoita nimesi sivun keskelle ja ympäröi se. 
  • Aloita keskeltä ja siirry vähitellen ulospäin. 
  • Sovella tekniikoita sen mukaan, mikä sopii sinulle parhaiten.
  • Kartan luomisprosessi on sotkuinen.
  • Aina voit aloittaa alusta, mutta älä pelkää virheitä.
  • Lopputuloksen ei tarvitse olla täydellinen.
  • Kartoita elämäsi miettimällä kiinnostuksen kohteita, tärkeitä asioita, koulutuksia sekä työkokemuksia.
  • Piirrä viivoja keskeltä ulospäin korostaaksesi erilaisia kiinnostuksen kohteita.
  • Parhaita puolia ajatuskartassa on, että sen avulla voi löytää yhteyksiä uusien asioiden välillä.
  • Älä huoli, vaikka taustasi ei ole perinteinen, jokaisella on omanlaisensa.
  • Mieti, mitä sinulla on annettavaa työelämässä.

Kokemusten välittäminen storyboardilla

  • Storyboard on hyvä tapa kehittää ideoita ja kuvata kokemuksia visuaalisesti.
  • Kyse ei ole hyvistä piirrustustaidoista vaan ideoiden välittämisestä.
  • Esim. elokuva-alalla se on vakiintunut tapa tehdä storyboardeja. Se auttaa tekemään aukottoman käsikirjoituksen. Sekä säästää rahaa ja aikaa.
  • Storyboardia voi käyttää eri tavoin, kuten monia muitakin työkaluja.
  • Se voi olla yksi ruutu yhdessä tilanteesta, jolloin koko viesti välittyy yhdessä kuvassa.
  • Voit käyttää myös useita ruutuja. Ja kuvata monia vaiheita.
  • Yksi tapa käyttää yhden ruudun storyboardia on asettaa tavoite. Harkitse, kun teet ensimmäisen storyboardin.
  • Kuvittele, missä haluat olla vuoden kuluttua? Miltä tilanne näyttää? Piirrä se ja anna sille myös otsikko. 
  • Merkitse päivä kuvaan, jotta pystyt verrata.
  • Storyboardeja käytetään usein suunnitteluprosessin alkuvaiheessa, mutta niihin kannattaa palata myös myöhemmin.
  • Varmista, että tavoitteesi on toteutumassa.
  • Omien ideoiden visuaalisen kehittämisen lisäksi storyboard voi myös sujuvoittaa yheistyötä.
  • Storyboard on kätevä, jos projektin kehitystä on mahdotonta ennustaa.
  • Kun kehität ideointia visuaalisesti, kirjaa samalla työvaiheita.
  • Silloin on helpompi palata  projektiin. 

Mukaansatempaavan esityksen luominen

  • Ammattilaisena tiedon esittäminen on tarpeen monenlaisissa yhteyksissä.
  • Saatat kertoa tiimillesi tutkimustuloksista, pitchata ideaa sijoittajalle tai esitella kenseptia asiakkaalle.
  • Voit esitella portfoliotasi työhaastattelussa tai puhua konferensissa yms.
  • Jos diaesityksesi on innoittava se tekee siitä muistettavamman ja avata uusia ja kiinnostavia ovia.
  • Diaesityksen luominen voi olla hauska tapa valmistautua esitykseen, jos tykkäät tehdä visuaalisesti ja hahmotat paremmin visuaalisesti.
  • Pidä yleisö mielessäsi, kun työstät esitystäsi.
  • Älä oleta aiempaa tietämystä aiheesta ja selitä, mitä puheesi koskee.
  • Haluat kiinnittää yleisön huomion ja vetää heidät mukaan.
  • Tarina on hyvä apuväline.
  • Innosta yleisösi.
  • Älä kyllästytä heitä.
  • Tarinan avulla luot yhteyden yleisöösi.
  • Yritys- ja design- maailmassa tarinankerronnasta on tullut suosittua.
  • Tarinat innostavat meidät toimimaan, saavat huomiomme, motivoivat ja vakuuttavat.
  • Tarina tekee sisällöstä samaistuttavaa ja tunteisiin vetoavaa.
  • Siksi on virhe kertoa tarina kronologisessa järjestyksessä - ensin tapahtui tämä, sitten tämä ja tämä.
  • Älä epäröi avata ajatusprosessiasi.
  • Pohdi, millainen tarina ja tulokulma loisi tässä tapauksessa vahvan vaikutelman. 
  • Muista, että kuulijan huomio ei tule itsestään.
  • Yksi puhujien suurimmista ongelmista on liian innokas puhuminen.
  • Jos puhe jatkuu ja jatkuu vain, sillä puhujalle aihe on intohimo.
  • Yleisö ei halua kuulla aiheesta loputtomiin,
  • Peacha kucha- metodi, jossa on 20 diaa ja kukin kestää 20 sekunttia. Ne vaihtuvat automaattisesti, vaikka puhuja jatkaisi.

Kuvien huolellinen valitseminen

  • Aivomme omaksuvat visuaalisen sisällön paremmin kuin sanat. "Näytä, älä kerro" on siis hyvä neuvo. 
  • Ihmiset voivat puhua vaikka kuinka paljon, mutta kuvasisältö jää mieleen ja opitaan paremmin.
  • Muista nämä, kun valitset kuvia esityksiin, tapaustutkimuksiin tai portfolioon:
  • Mahdollisia kuvia on paljon, joten ajattele kuin lehden toimitus. Mikä kuva, kuvapari tai kuvajoukko kertoo tarinan parhaiten?
  • Miten voit tehostaa kuvan vaikutusta tekstillä? Lisää pieni teksti, älä pitkää kappaletta.
  • Muotoile kuvat ja teksti toimimaan yhdessä.
  • Voit käyttää yleisiä kuvakirjastoja, jos sinulla ei ole omia aiheeseen sopivia kuvia.
  • Etsi Creative Commons- kuvia.
  • Muista tarkistaa lähde- ja tekijätiedot, jotka sinun on mainittava.
  • Kun kokoat esitystä, katsasta myös TheNounProject.com.
  • Se on valtava kuvakirjasto täynnä pieniä kuvakkeita ja piirroskuvia.
  • Jos et ole itse graafikko, tai vaikka olisitkin, ne ovat käteviä ja tuovat oman lisänsä esitykseen.

esittele ideoitasi tarinankerronna ja graafisen suunnittelun keinoin


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

elämä valmistumisen jälkeen // mitä nyt? //

 Mitä nyt valmistumisen jälkeen? Valmistuin visualistiksi Salon seudun Ammattiopistolta 31.1.2023 Valmistumisen jälkeen jatkoin työnhakua ak...