Google Garage - Esittele ideoitasi tarinankerronnan ja graafisen suunnittelun keinoin.
Ideoista tulee tehokkaampia kuin jaat ne muiden kanssa,
Ideointi ajatuskartalla
- Ajatuskartta on kätevä työnkalu ideointiin ja yhteyksien havainnollistamiseen.
- Ajatuskartan avulla voit pohtia ennestään tuttuja asioita sekä täysin uusia asioita.
- Prosessi ei ole monimutkainen, mutta se voi antaa uusia näkökulmia.
- Ensin ota esille kynä ja paperi.
- Aloita aiheesta, jonka tunnet hyvin. Aloita itsestäsi. Kirjoita nimesi sivun keskelle ja ympäröi se.
- Aloita keskeltä ja siirry vähitellen ulospäin.
- Sovella tekniikoita sen mukaan, mikä sopii sinulle parhaiten.
- Kartan luomisprosessi on sotkuinen.
- Aina voit aloittaa alusta, mutta älä pelkää virheitä.
- Lopputuloksen ei tarvitse olla täydellinen.
- Kartoita elämäsi miettimällä kiinnostuksen kohteita, tärkeitä asioita, koulutuksia sekä työkokemuksia.
- Piirrä viivoja keskeltä ulospäin korostaaksesi erilaisia kiinnostuksen kohteita.
- Parhaita puolia ajatuskartassa on, että sen avulla voi löytää yhteyksiä uusien asioiden välillä.
- Älä huoli, vaikka taustasi ei ole perinteinen, jokaisella on omanlaisensa.
- Mieti, mitä sinulla on annettavaa työelämässä.
Kokemusten välittäminen storyboardilla
- Storyboard on hyvä tapa kehittää ideoita ja kuvata kokemuksia visuaalisesti.
- Kyse ei ole hyvistä piirrustustaidoista vaan ideoiden välittämisestä.
- Esim. elokuva-alalla se on vakiintunut tapa tehdä storyboardeja. Se auttaa tekemään aukottoman käsikirjoituksen. Sekä säästää rahaa ja aikaa.
- Storyboardia voi käyttää eri tavoin, kuten monia muitakin työkaluja.
- Se voi olla yksi ruutu yhdessä tilanteesta, jolloin koko viesti välittyy yhdessä kuvassa.
- Voit käyttää myös useita ruutuja. Ja kuvata monia vaiheita.
- Yksi tapa käyttää yhden ruudun storyboardia on asettaa tavoite. Harkitse, kun teet ensimmäisen storyboardin.
- Kuvittele, missä haluat olla vuoden kuluttua? Miltä tilanne näyttää? Piirrä se ja anna sille myös otsikko.
- Merkitse päivä kuvaan, jotta pystyt verrata.
- Storyboardeja käytetään usein suunnitteluprosessin alkuvaiheessa, mutta niihin kannattaa palata myös myöhemmin.
- Varmista, että tavoitteesi on toteutumassa.
- Omien ideoiden visuaalisen kehittämisen lisäksi storyboard voi myös sujuvoittaa yheistyötä.
- Storyboard on kätevä, jos projektin kehitystä on mahdotonta ennustaa.
- Kun kehität ideointia visuaalisesti, kirjaa samalla työvaiheita.
- Silloin on helpompi palata projektiin.
Mukaansatempaavan esityksen luominen
- Ammattilaisena tiedon esittäminen on tarpeen monenlaisissa yhteyksissä.
- Saatat kertoa tiimillesi tutkimustuloksista, pitchata ideaa sijoittajalle tai esitella kenseptia asiakkaalle.
- Voit esitella portfoliotasi työhaastattelussa tai puhua konferensissa yms.
- Jos diaesityksesi on innoittava se tekee siitä muistettavamman ja avata uusia ja kiinnostavia ovia.
- Diaesityksen luominen voi olla hauska tapa valmistautua esitykseen, jos tykkäät tehdä visuaalisesti ja hahmotat paremmin visuaalisesti.
- Pidä yleisö mielessäsi, kun työstät esitystäsi.
- Älä oleta aiempaa tietämystä aiheesta ja selitä, mitä puheesi koskee.
- Haluat kiinnittää yleisön huomion ja vetää heidät mukaan.
- Tarina on hyvä apuväline.
- Innosta yleisösi.
- Älä kyllästytä heitä.
- Tarinan avulla luot yhteyden yleisöösi.
- Yritys- ja design- maailmassa tarinankerronnasta on tullut suosittua.
- Tarinat innostavat meidät toimimaan, saavat huomiomme, motivoivat ja vakuuttavat.
- Tarina tekee sisällöstä samaistuttavaa ja tunteisiin vetoavaa.
- Siksi on virhe kertoa tarina kronologisessa järjestyksessä - ensin tapahtui tämä, sitten tämä ja tämä.
- Älä epäröi avata ajatusprosessiasi.
- Pohdi, millainen tarina ja tulokulma loisi tässä tapauksessa vahvan vaikutelman.
- Muista, että kuulijan huomio ei tule itsestään.
- Yksi puhujien suurimmista ongelmista on liian innokas puhuminen.
- Jos puhe jatkuu ja jatkuu vain, sillä puhujalle aihe on intohimo.
- Yleisö ei halua kuulla aiheesta loputtomiin,
- Peacha kucha- metodi, jossa on 20 diaa ja kukin kestää 20 sekunttia. Ne vaihtuvat automaattisesti, vaikka puhuja jatkaisi.
Kuvien huolellinen valitseminen
- Aivomme omaksuvat visuaalisen sisällön paremmin kuin sanat. "Näytä, älä kerro" on siis hyvä neuvo.
- Ihmiset voivat puhua vaikka kuinka paljon, mutta kuvasisältö jää mieleen ja opitaan paremmin.
- Muista nämä, kun valitset kuvia esityksiin, tapaustutkimuksiin tai portfolioon:
- Mahdollisia kuvia on paljon, joten ajattele kuin lehden toimitus. Mikä kuva, kuvapari tai kuvajoukko kertoo tarinan parhaiten?
- Miten voit tehostaa kuvan vaikutusta tekstillä? Lisää pieni teksti, älä pitkää kappaletta.
- Muotoile kuvat ja teksti toimimaan yhdessä.
- Voit käyttää yleisiä kuvakirjastoja, jos sinulla ei ole omia aiheeseen sopivia kuvia.
- Etsi Creative Commons- kuvia.
- Muista tarkistaa lähde- ja tekijätiedot, jotka sinun on mainittava.
- Kun kokoat esitystä, katsasta myös TheNounProject.com.
- Se on valtava kuvakirjasto täynnä pieniä kuvakkeita ja piirroskuvia.
- Jos et ole itse graafikko, tai vaikka olisitkin, ne ovat käteviä ja tuovat oman lisänsä esitykseen.
esittele ideoitasi tarinankerronna ja graafisen suunnittelun keinoin |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti